Tuesday, October 11, 2011

Karangan Kisah Sedih Utk Mereka

Assalammualaikum & Hi ols ,

2 entry dalam 1 hari di waktu yang berbeza !! Ye saya sangat berbakat ... hahaha

Tapi entry kali ni , mungkin akan mngundang rasa yang pelbagai / berbagai-bagai pada yg membaca , terutama sekali pada adik beradik aku yang berjauhan daripada rumah ...yang nta tahu ke tidak cerita ni ..

Sebenarnya entry kali ni nak cerita pasal kucing aku yang dibuat org !
 ha kucing pun kene buatan orang taw !!

Ape nak buat , rasa kasih pada kucing pada setiap orang berbeza-beza !
 Tapi tetap kita sayang kan kucing ...
Sifat nye yang manja .. cumeyl pasti akan buat sume orang suka la nak bela kucing ! Baru kali ni kucing betina satu-satunye yang boleh beranak lahirkan Baby Kucing yang keempat-empat nye jantan , suke ! excited nak tgk diorang2 ni mbesar , aku catat setiap bulan pkmbangan mereka , tarikh lahir diorang pun ada aku catat , sayang cume sekejap aje... tgk pada pembesaran ketiga - tiga ekor , putih tompok2, hitam dan coklat keperangan-perangan (masa tu belum de nama) mmg besh ! badan diorang kekar selayak nye kucing jantan2 yang lain , tapi lagi sekor warna Coklat Kehitaman, sangat sedih lau tgk , lau kanak-kanak boleh la kite kata bantut disebabkan oleh achondroplasia, tapi kucing bantut dan x mbesar kite nak name kan ape Doktor-Doktor Veteriner?

Setiap hari kat uma aku jadi risau , menunggu untuk saat-saat die pergi ke alam lain, walaupun seronok melihat mereka bermain dan bergurau setiap hari ... kadang aku bisikan juga kata-kata semangat pada diri sendiri, "mungkin belum ajal dia" Si hitam pasangan die si putih ! Si coklat dengan coklat ! Kadang aku marah pada yang sihat , bergurau kasar dgn yang sakit ! Tapi seperti kanak-kanak , mereka hanya tau makan , merengek bila nak kan susu , menangis bila lapa , bermain setiap hari tanpa perlu risaukan apa-apa... sedih bila teringat kan kucing yang satu tu , Kecil Dan Cumeyl, Badan yang tak mbesar buat kan kuku2 nya terkeluar dari landasan , telinga nye besar tapi kepala nye kecil sahaja, mata membuntang besar , muka nye kecil , perut nye kecil hanya mampu untuk diisi susu sahaja di saat adik beradik yang lain dah pandai menjamah Wiskes, aku gagah kan juga , beli makanan lembut khas untuk anak kucing , walaupun budget untuk bulan tu cukup2.. xpela asal die dapat makan mcm adik beradik yang lain... aku sedih lagi bila teringat , hampir menangis ... !! 

Kita cume berusaha yang termampu , makin hari aku tgk die makin x selera untuk makan , terbaring sahaja . diajak bergurau tapi larikan diri , Kenape Kecik ?? sungguh aku x sampai hati tgk die mcm tu ... kuatkan semangat Kecik .... selalu aku bisikkan kata-kata begitu pada die... namun Tuhan lagi tahu , balik je dari kerja , baru aku tahu die dah xde .. x sempat die jamah makanan yang aku beli .. itu je yg mampu aku kate dalam hati .....

Dalam hati penuh keazaaman akan ku jaga yang lain nya ....

Uteh . Latte . Atam

Saat - Saat Mereka Bahagia Di Dunia 

Sesekali menangis juga ingat kan mereka, tika ini sesekali mengalir juga air mata , Hari demi hari .. seronok tgk mereka mbesar , ni la gmbar-gmbar yang sempat di ambil buat kenangan , cuma terkilan xdapat simpan gmbr si Kecik.. hmmm... si Latte macam x kesah bila xde Kecik, sibuk die bergurau dengan Manja, kucing betina yang masih "VIRGIN" lagi ( belum beranak ). Mereka bermain, makan brsama , manja ! selalu tidur atas riba ayah aku ,  mungkin keseronokan hanya sekejap je ... lat bape bulan si Atam pula buat hal , badan nye kurus mungkin merajuk , cuma nak kan susu Ibu nye je ... makan pun sekadar jamah kate orang ... risau aku di buat nye ... cukup lame jugak aku bersabar . akhir bulan 9 ketiga - tiga nye demam panas ... paling merisaukan aku Atam yang x berapa cergas , tidur , baring tidur.. susu je yang die nak ... Kadang-kadang mak aku bagi je sisa-sisa susu Zafran yang x abes pada Atam , alhamdulillah die minum , lame - lame , kondisi dia da tak berapa baik , aku rela , lau die nak pergi .. pergi la.... emm... 

Besok pagi celik mata , mmg Atam da x ada da.. ape nak buat ? Latte dan Uteh demam ... xmakan ... x bermain macam biasa, mungkin terkejut dgn mati nya adik beradik mereka yang cukup rapat ... 
Aku redha .....


Lat berapa hari ... Uteh saket x baik - baik ... demam , jalan nye pun lambat - lambat ,, Latte da ok, kurang demam nye cuma masih lemah , dan mereka jarang makan ... Susu , cuma Susu yang di cari .... Kadang - Kadang aku marah kan ibu dorang ! tak reti jaga ke die? Tak nak bagi susu jangan la sepak muka dorg ! sempat aku tampar pipi ibu die sebab kan aku geram ! Sempat juga kitorang bagi susu campur panadol pada dorang. Hasilnya esokkan hari nye , Latte da sihat , Uteh pun da semakin baik ... alhamdullillah , mereka da mula makan ,, da mula bergurau lagi dgn aku .... :)

Tapi sume nye sementara .... Esokkan pagi nye .. Uteh pun pergi tinggal kan sume orang ... kesian die kene langgar dengan kereta ... Sampai hati orang yang langgar kucing aku !! Pagi trang benderang mcm mane bole x nampak ?? Sampai hati die buat Latte tinggal sendiri ... smpai hati mereka !!!

Latte ... kuat semangat die untuk hidup , tapi sungguh aku x sanggup tgk die mnderita ... sakit die seperti bole dirasa...

Ditinggal sendiri ... berhari - hari die x jamah makanaan .. merajuk , bersedih mungkin , ahh nta la... aku pun da x sanggup lagi ... kesian mereka Ya Allah .... Latte demam panas balik...jalan nya jugak x semenggah . lat beberapa hari peristiwa Uteh , kami di kejutkan lagi dengan Latte yang gusi nye berdarah, sudah la die demam menderita lagi ... Cepat-cepat mak tgk , ambek kapas dan kesat darah di gusi nye ... aku cuma mampu untuk tgk aja .. diam x berkata ape.. Sungguh Biadap manusia durjana ... Tak de akal kah kau Manusia? Mereka juga mahu hidup macam kita !! Kami mengandaikan die di hentak sehingga giginya juga patah ... gusi nye berdarah ... Ya Allah ... kenapa.....?
Sehari lepas tu ... ape yang die tau cuma baring .. tido ... makan dan minum langsung tidak ... Kadang bayang nye pun tiada di rumah ... tidak berlari seperti dulu ... cuma tidur ... Peristiwa gusi nye berdarah masih mampu buat die berjalan , tapi bagi aku peristiwa minggu lepas adalah sesuatu yang mngejutkan ... belum pernah aku lihat kucing berjalan dengan kepala nye sengit ke kanan (90 darjah) .. sungguh aku tak sanggupp !! menderita die Ya Allah ... Mak cerita ... sebelum ke klinik haiwan 7hb itu ari .. di mandikan Latte , di letak minyak gamat di leher mungkin di sebabkan kesan hentakan leher nye terseliuh ... air yassin jugak mak bagi die minum .." Dik lau nak hidup - hidup la... lau nak pegi - pegi ,, xpe.... " Sedih aku lau teringat-ingat balik .... Seksa sangat ...!! die nak makan .. bila di bagi makan , rakus die menggigit tapi die berhenti bila makanan itu sampai ke tekak nye, die bersin - bersin  ... Perit aku tgk... Seksa die ... Suaranya jugak tiada .. Sampai ke hari ini aku tak dga sikit pun suara die ... Tak de langsung .... :'( 
Telinga nya mengeluarkn nanah sejak peristiwa gusi berdarah dan kepala nye mereng ke kiri ... nanah tu bau nye busuk ! sesekali bile die bersin dan mengeling2 kan kepala nye .. nanah turut keluar bersama .. Kenapa azab sungguh yang die terima ... ? 7hb pergi ke klinik haiwan , tapi klinik nya tutup ... langsung kami menuju ke klinik yang lain, sbb kan jalan yang aku x tahu , kami berpusing-pusing tapi masih x jumpe ,. akhirnya kuputuskan untuk pergi keesokkan harinye ... tapi memang bukan rezeki Latte agaknye ... petang tu jalan sangat jem .. Highway dan jalan lame ... terpaksa kami batalkan lagi ... Dah takde rezeki kan Dik .... kesian adik .... macam-macam dah bagi , susah jugak die nak makan, mak menangis sebab dia , tgk die yang susah nak telan makanan ... hmmm... sampai hati mereka yang buat Latte mcm ni ... huh aku cume bole berdoa ... berdoa ...
7hb 10 2011

Alhamdulillah berkat air Yassin ... berkat doa , mungkin ini ujian untuk kami sekeluarga ... sekarang die da mampu untuk berjalan ... untuk menelan makanan walaupun masih payah ... mampu untuk makan makanan yang keras, mungkin baru-baru leher nye senget , die masih blm bole menyesuaikan diri nye ... berjlaan jatuh , berjalan tergolek .. macam bayi baru - baru nk belajar berjalan ... tapi sknk Alhamdulillah yaa... alhamdulillah ... Biar la kami bela kucing ni sampai besar ... izinkan kami Ya Allah ... walaupun die xkan ada awek sampai tua ... ! Kami tetap akan bela die...

Hari ini .. die da makin kuat ... boleh memanjat moto . tempat selalu untuk die tido , die da boleh berjalan tnpa jatuh .... Syukur Alhamdulillah .....

11 Oct 2011
11 Oct 2011


Manusia selalu menyakiti hati manusia yang lain , selalu menyakiti binatang . tidak kah mereka tahu .. perkara yang sama pasti berlaku pada mereka ? Tidak kah mereka tahu binatang jugak mendoakan kesejahteraan kita ? Binatang itu ahli Syurga wahai manusia .... !!! Sedih ... dan menangis ...mmg da x guna , 


Wassalamualaikum .








No comments:

Post a Comment

Please Comment !